Klinik for Kost og Fysioterapi afholder

Smerteforedrag

Mandag d. 19. marts 2018 kl. 18.30 – 20.00
Østervang 2, 4000 Roskilde

Ved dette foredrag kommer vi i dybden med et af de sværeste emner indenfor naturvidenskaben.

Smerten kan have mange ansigter og i den sidste tid er det blevet meget moderne, at trække det psykiske ind over diverse lidelser. Lad os i dette foredrag fordybe os i smertens fysiologi og se på, hvor lidt der egentligt skal til, før der kommer degeneration og smerterne skifter karakter og dermed kan blive til en kronisk tilstand.

Kroniske smerter er et meget diskuteret emne i sundhedssektoren.
Har personer med smerter ondt i livet? Hvorfor fortsætter nogen personer med at have smerter, når vævet er helet op? Hvorfor har flere kvinder end mænd kroniske smerter? Kan nogle arve deres smerter via genetiske problemer og hvilken rolle spiller sorg og glæde? Hvilken rolle spiller kosten og kan man spise sig til færre smerter? - og hvilken rolle spiller placebo?

Af de forskellige smertetyper, fx inflammatoriske, degenerative, central sensitivering, nerveskader (neurogene skader, perifere skader), spændingssmerter osv., er det utroligt vigtigt at kunne skelne mellem dem. Dette kan meget nemt føre til en dissideret fejldiagnose, som så meget nemt fører til fejlbehandling. Desværre oplever vi tit i klinikken, at personer kommer med fejldiagnoser.

Af de kroniske smertediagnoser kender vi til bl.a. til Fibromyalgi. Men af de mindre kendte findes der en diagnose, som hedder Chronic Widespread Pain (CWP). CWP kendetegnes ved, at smerten spreder sig til det omkringliggende væv, men ikke alle muskler i hele kroppen, som ved Fibromyalgi. Men hvordan skilles disse to lidelser fra hinanden?

David Rasmussen & Iben Nybjerg har klinik i Roskilde med ydernummer og modtager patienter fra hele landet til bl.a. kostvejledning.

Beløb kr. 250,00 på konto nr.: 9219 - 2190091964, husk at notere navn og telefonnummer.

Ved spørgsmål kan Iben kontaktes på telefon: 51 55 71 51.